Prezentowany
na wystawie w Filharmonii Łódzkiej jest blisko pół setki
plakatów powstałych w latach 2008 - 2015. Zdecydowana
większość z nich to druki towarzyszące wystawom.
Najwięcej dotyczy ekspozycji mających miejsce w Galerii
po Napięciem (Politechnika Łódzka WEEIA). Mniej liczne
zostały zaprojektowane dla WSP Lutnia, Księgarni "mała
litera", Księgarni, Galerii Kobro, Antykwariatu Silva
Rerum na konkursy jak i dla czystej przyjemności... Jakub Balicki Ur. 17 XI 1973 r. w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem w ASP w Łodzi w roku 1998 (specjalizacja w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej, aneks w Pracowni Sitodruku). Od roku 1996 pracownik ASP w Łodzi. Doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych w roku 2003 na macierzystej uczelni. Habilitacja dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w roku 2014. W latach 2005, 2012, 2014 i 2015 otrzymał nagrody Rektora ASP. Od 2007 r. pracuje również jako wykładowca Politechniki Łódzkiej (Katedra Informatyki Stosowanej obecnie Instytut Informatyki Stosowanej). Uczestnik pół setki wystaw krajowych i zagranicznych (Japonia, Niemcy, Rosja, Czechy, Słowacja, Finlandia) o tematyce związanej z projektowaniem graficznym i plakatem. Organizator (kurator) i współorganizator kilkudziesięciu wystaw. Twórczość w zakresie projektowania graficznego i multimediów. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. www.qba.4x.com.pl Twórczość Jakuba Balickiego, łódzkiego plakacisty jest silnie osadzona w tradycjach artystycznych miasta. Łódzki plakat typograficzny miał swój początek na przełomie lat 60 i 70 tych, wraz z powstaniem tak zwanej łódzkiej szkoły plakatu. Jej główni przedstawiciele: duet Balicki&Łabęcki, Tadeusz Piechura czy Sławomir Iwański, wierni konstruktywistycznej idei zapoczątkowanej w Łodzi przez Władysława Strzemińskiego i Katarzynę Kobro tworzyli plakaty, których nadrzędnym celem jest ich funkcja. Harmonijne układy typograficzne, powstawały w oparciu o malarstwo abstrakcyjne, geometryczne. Rezygnując z emocjonalnego i intuicyjnego podejścia do projektowania, poprzez przenikanie się prostych form graficznych, ograniczenia skali barw i dynamizacje ekspresji typograficznej tworzyli dzieła sztuki użytkowej, których prostota wypowiedzi wyraźnie wyróżniała się na tle Polskiej Szkoły Plakatu. Odrzucili oni wszelką ornamentykę na rzecz czytelności plakatu i rozpoczęli kształtowanie łódzkiej awangardy. Idee funkcjonalizmu i konstruktywizmu nadały sztuce charakter utylitarny. Plakaty Jakuba Balickiego cechuje charakterystyczna dla niego forma, w której główną rolę odgrywa litera, jako czołowy element budowania wyrazistości przekazu. Hierarchia ważności informacji, skontrastowana wielkość liter, głównego elementu struktury plakatu typograficznego, reżyserują odbiór informacji. Świadome podejmowanie decyzji projektowych przy doborze wszystkich parametrów typograficznych; minimalizm koncepcji wyrazu i modernistyczne podejście do projektowania sprawiają, że plakaty Jakuba Balickiego maja indywidualny i rozpoznawalny styl. Spójną i charakterystyczną estetykę, plakatów Balickiego nasila jego racjonalne stanowisko w stosunku do każdej z realizacji. Konsekwentnie posługuje się językiem typografii, tworzy własne kroje pism, dzięki którym odnajduje najbardziej skuteczną formę typograficzną dla wyrażenia komunikatu informacyjnego. W obrębie swojej stylistyki, tworzy prace maksymalnie czytelne, minimalistyczne, które odwołują się do nieprzemijających wartości związanych z tradycją Łodzi. Monika Czarska
|