Pracownia Projektowania Grafiki Przestrzennej
Ostatnia aktualizacja: 11 I 2019 r.


Informacja o zajęciach
Pracownia przeznaczona dla studentów 1 roku studiów niestacjonarnych II stopnia "Projektowanie graficzne"
Prowadzący pracownię: dr hab. Jakub Balicki
Zajęcia odbywają się w sali 119 I p. pawilon B w niedziele zjazdowe w godzinach 16.30 - 18.00.



Kontakt
Oprócz terminów planowych zajęć bywam uchwytny pod e-mailem:
jbalicki @ asp.lodz.pl  <- usuń spacje z adresu.



SESJA ZIMOWA 2018/19

EGZAMIN
2 II 2019 o godzinie 10.45, sala 119

egzaminy lato 2018



POMOCE NAUKOWE

Informacje na produktach spożywczych.
Pobierz prezentację w pliku PDF.




Tematy ćwiczeń


Ćwiczenia dla studentów I semestru.

Należy zrealizować jedno dowolnie wybrane ćwiczenie z dwóch poniżej podanych.
Na projektach opakowań winny znależć się informacje:
• Logo firmy
• Nazwa produktu
• Pojemność
• Skład
• Informacje o producencie
• Wartość odżywcza
• Informacje o utylizacji i recyclingu
• Data przydatności (+ partia / seria produktu)
• Zalecany sposób przechowywania
• Kod kreskowy
• Fotokod (informacje autorskie)
Mogą znaleźć się też:
• Informacje dublujące (alfabet Braille’a).
• Znacznik informujący o właściwej  
  temperaturze produktu
W wypadku opakowania na piwo należy też pamiętać o informacjach takich jak:
• Zawartość alkoholu
• Ostrzeżenia (szkodliwość alkoholu,
  kobiety w ciąży, dostępność dla pełnoletnich)



Zestaw opakowań na soki owocowe

Należy zaprojektować grafikę zestawu opakowań na soki owocowe.
Projekt powinien mieć charakter serii projektowej i powinien zawierać:
• projekty grafiki na trzech opakowaniach kartonowych typu Tetra Pack lub Combiblock
  o pojemności 1 litra, odpowiadające trzem rodzajom/smakom soków
• projekt grafiki jednego z soków (jednego smaku) na butelce o pojemności 0,25
  lub 0,33 lub 0,5 litra (zestaw etykiet i projekt grafiki na kapslu lub/i zakrętce)

Etapy realizacji projektu:
• ustalenie nazwy własnej serii projektowej i opracowanie jej wyrazu graficznego,
   brandu produktu
• opracowanie wizerunków owoców (autorskie ilustracje) oraz innych kodów
   identyfikujących odpowiednie rodzaje soków
• opracowanie graficzne i typograficzne pełnej informacji o poszczególnych produktach

Prezentacja projektu:
• należy wykonać makiety wszystkich trzech zaprojektowanych opakowań kartonowych
   w skali 1:1 oraz makiety butelki na dowolnie wybrany sok.
   Uwaga! Istnieje możliwość
   zaprojektowania oryginalnej butelki. W takim przypadku nie obowiązuje konieczność   
   wykonania makiet butelek, wystarczy prezentacja produktu na planszy
• wszystkie projekty należy zaprezentować także na planszy formatu B1 (pion), na której
   powinien zostać przedstawiony projekt opracowanej graficznie nazwy produktu oraz
   wizualizacje wszystkich opakowań w formie mock-up'ów 2D.

Dokumentacja:
Projekty plansz B1 należy zapisać na płycie CD/DVD w formacie pdf. Skala 1:1, teksty zamienione na krzywe, grafiki rastrowe 300 dpi  / CMYK. Płytę proszę podpisać: imię i nazwisko autora / rok akademicki / semestr

Zasady podpisywania prac:
Plansze należy podpisać czcionką o wielkości ok. 12-16 pt: imię i nazwisko autora / nazwa pracowni / nazwisko prowadzącego pracownię / rok studiów / rok powstania projektu.
Makiety należy podpisać czcionką o wielkości ok. 6-10 pt na spodzie opakowań,
lub w najmniej aktywnym miejscu, zawierającym informacje o produkcie lub producencie.
Należy wpisać: imię i nazwisko autora / rok powstania projektu, oraz umieszczając informację tekstową w fotokodzie/QR-kodzie: imię i nazwisko autora / rok powstania projektu.

Uwagi ogólne:
Podstawą zaliczenia ćwiczenia jest jego zrealizowanie zgodne z powyższymi założeniami. Szczególną uwagę zwraca się na ostateczną prezentację pracy, dlatego też druki powinny być wykonane z najwyższą starannością. W skład końcowej oceny wchodzą: spełnienie założeń ćwiczenia, oryginalność projektu, aktywność studenta wykazana na zajęciach, estetyka wykonania pracy.


Opakowania na piwo

Należy zaprojektować szatę graficzną butelki piwa.
Projekt powinien mieć charakter serii projektowej i powinien zawierać:
• projekty etykiet, kontr-etykiet, kapsla, itp. dla dwóch rodzajów piwa, jasnego i ciemnego
• projekt grafiki na puszce jednego z piw
• projekt grafiki opakowania zbiorczego na czteropak butelek lub puszek

Etapy realizacji projektu:
• ustalenie nazwy własnej piwa i opracowanie jej wyrazu graficznego,
   brandu produktu
• opracowanie grafiki na butelkach
• opracowanie grafiki na puszce i czteropaku
• opracowanie graficzne i typograficzne pełnej informacji o poszczególnych produktach

Prezentacja projektu:
• należy wykonać makiety zaprojektowanych butelek oraz puszki
• należy wykonać makietę czteropaku lub sześciopaku zawierającego butelki lub puszki
• wszystkie projekty należy zaprezentować także na planszy formatu B1 (pion), na której
   powinien zostać przedstawiony projekt opracowanej graficznie nazwy piwa oraz
   wizualizacje wszystkich opakowań w formie mock-up'ów.

Dokumentacja:
Projekty plansz B1 należy zapisać na płycie CD/DVD w formacie pdf. Skala 1:1, teksty zamienione na krzywe, grafiki rastrowe 300 dpi  / CMYK. Płytę proszę podpisać: imię i nazwisko autora / rok akademicki / semestr

Zasady podpisywania prac:
Plansze należy podpisać czcionką o wielkości ok. 12-16 pt: imię i nazwisko autora / nazwa pracowni / nazwisko prowadzącego pracownię / rok studiów / rok powstania projektu.
Makiety należy podpisać czcionką o wielkości ok. 6-10 pt na w najmniej aktywnym miejscu, zawierającym informacje o produkcie lub producencie. Należy wpisać: imię i nazwisko autora / rok powstania projektu, oraz umieszczając informację tekstową w fotokodzie/QR-kodzie: imię i nazwisko autora / rok powstania projektu.

Uwagi ogólne:
Podstawą zaliczenia ćwiczenia jest jego zrealizowanie zgodne z powyższymi założeniami. Szczególną uwagę zwraca się na ostateczną prezentację pracy, dlatego też druki powinny być wykonane z najwyższą starannością. W skład końcowej oceny wchodzą: spełnienie założeń ćwiczenia, oryginalność projektu, aktywność studenta wykazana na zajęciach, estetyka wykonania pracy.





Ćwiczenia dla studentów II semestru.

Projekt serii wydawniczej płyt CD/DVD/BL

05

Należy zaprojektować zestaw trzech opakowań na płyty CD/DVD/BL tworzących serię wydawniczą dzieł muzycznych lub filmowych.
Proponowane są następujące serie (do wyboru):
• filmy dowolnego reżysera lub gatunku, np.: kino akcji, western, dramat, komedia...
• muzyka wybranego kompozytora, wykonawcy lub zespołu
• muzyka określonego gatunku: muzyka klasyczna, jazz, rock, pop, hip-hop...

Projekt powinien zawierać:
• opracowanie konstrukcji opakowań na płyty (opakowania kartonowe)
• ustalenie nazwy własnej serii wydawniczej i opracowanie jej wyrazu graficznego
• opracowanie grafiki na trzech opakowaniach tworzących serię. W jej skład powinno

wchodzić: okładka z tytułem płyty, nazwiskiem autora/reżysera/kompozytora lub nazwą orkiestry/zespołu, nazwą serii wydawniczej,
pełna informacja o zawartości płyty (tytuły i czas utworów w przypadku muzyki lub krótka informacja o filmie, nazwiska aktorów
lub wykonawców, realizatorzy, informacje techniczne
• opracowanie konstrukcji oraz grafiki na opakowaniu zbiorczym, zawierającej nazwę serii i informację o zawartości pakietu
• opracowanie grafiki na krążku płyty

Prezentacja projektu:
• należy wykonać makiety wszystkich trzech zaprojektowanych opakowań kartonowych wraz
z krążkami (dowolna liczba kolorów) oraz makietę opakowania zbiorczego (użycie maksymalnie dwóch kolorów)
• wszystkie projekty należy zaprezentować także na planszy formatu B1 (pion), na której
powinien zostać przedstawiony projekt opracowanej graficznie nazwy serii wydawniczej
oraz wizualizacje wszystkich opakowań w formie mock-up'ów.

Dokumentacja
Projekty należy zapisać na płycie CD/DVD w formacie pdf. Skala 1:1, teksty zamienione na krzywe, grafiki rastrowe 300 dpi / CMYK. Płytę należy podpisać: imię i nazwisko autora / rok akademicki / semestr

Zasady podpisywania prac
Plansze należy podpisać czcionką o wielkości ok. 12-16 pt: imię i nazwisko autora / nazwa pracowni / nazwisko prowadzącego pracownię / rok studiów / rok powstania projektu. Makiety należy podpisać czcionką o wielkości ok. 6-10 pt na w części zawierającej informacje o produkcie: imię i nazwisko autora / rok powstania projektu, oraz umieszczając informację tekstową w fotokodzie/QR-kodzie: Imię i nazwisko autora / rok powstania projektu.

Uwagi ogólne: Podstawą zaliczenia ćwiczenia jest jego zrealizowanie zgodne z powyższymi założeniami. Szczególną uwagę zwraca się na ostateczną prezentację pracy, dlatego też druki powinny być wykonane z najwyższą starannością. W skład końcowej oceny wchodzą: spełnienie założeń ćwiczenia, oryginalność projektu, aktywność studenta wykazana na zajęciach, estetyka wykonania pracy.


Ćwiczenia dla studentów III semestru.

Należy zrealizować jedno dowolnie wybrane ćwiczenie z dwóch poniżej podanych.
Pobierz ćwiczenia: plik PDF.

05


Lektury, konspekty
karta przedmiotowa ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

• „Technika opakowań”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
• Giles Calver Czym jest projektowanie opakowań?, Dom Wydawniczy ABE, 2014 • Stewart Bill „Projektowanie opakowań”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004 • Frutger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Bo Bergström – „Komunikacja wizualna”, PWN, 2009
• David Bernstein – „Billboard! Reklama w otwartej przestrzeni”
• J. Sarzyńska-Putowska – „Komunikacja wizualna”
• Krzysztof Lenk – „Projekty i bazgroły”, Słowo/Obraz Terytoria, 2009
• Czasopisma – „2+3D”, „Computer Arts”, „Novum”, „Print”, „Eye”

Wsparcie techniczne

Jeżeli nie działa Ci poprawnie ta strona lub przylinkowane do niej elementy - możliwe, że potrzebujesz pobrać z internetu i zainstalować (darmowe) programy lub komponenty takie jak...


Katedra Projektowania Graficznego - Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi